Verena´s Velvære


HVAD TILBYDER JEG:

Jeg tilbyder events og forløb i naturen. Se mere på min Facebook side: Verena´s Velvære.dk. Derudover tilbyder jeg forskellige behandlinger, der har til formål, at få dig fra hvodet og ned i kroppen, samt skabe ro i nervesystemet.Se mere under behandlinger og booking. I mine events og forløb, tager jeg udgangspunkt en holistisk tankegang og i den nyeste forskning om naturens indvirkning på mennesker, bla. metoden NBMT (Nature, body, mind theory), som indeholder følgende 4 søjler : Natur, psyke, krop og fællesskab:


1) Natur:

  • Edward Wilson (Biofilia teorien) har forsket i, at mennesker er skabt til et liv i naturen og at vi foretrækker og bliver beroliget af forskellige naturmiljøer f.eks. rislende vand, grønt varieret beplantning mm.
  • Roger Ulrich har forsket i, at disse miljøer reducerer stress. Han har fundet ud af at folk på hospitaler med udsigt til grønt, kommer sig hurtigere end dem der ikke har udsigt til natur. Hjernen slapper mere af i naturmiljøer end i bymiljøer.
  • Patrick Grahn har også forsket i at disse miljøer virker stressreducerende, når de f.eks bruges i terapihaver til behandling af stress og PTSD.

 

2) Psyke:

  • Bevægelse i naturen frigiver forskellige lykkehormoner og dermed bedre humør. Når vi giver vores nervesystem ro og er mere i balance, kan vi også bedre håndtere konflikter i vores relationer. Vi har mere overskud og empati, end når vi er stressede.
  • Vi kommer fra hovedet ned i kroppen og bliver bedre til at mærke os selv, mærke vores behov og dermed kunne sige til og fra. At være frem for at gøre. Finde indre ro. Bare være uden krav og forventninger. Være i nuet og være taknemmelig.
  • Vi bliver mere kreative, bedre til at problemløse (Patrick Grahn)
  • Bedre søvn (vi har brug for dagslys for at danne vores søvnhormon melatonin)
  • Naturen forebygger stress og giver hjernen ro og pause. Hjernen bruger den spontane opmærksomhed i naturen, fremfor den fokuserede opmærksomhed, som vi bruger når vi f.eks. løser opgaver på vores job. Den spontane opmærksomhed beroliger nervesystemet, den direkte opmærksomhed stresser hjernen.
  • Åndedrætsøvelser, meditation, stillevandringer og bålet beroliger nervesystemet

 

3) Krop:

  • Naturen styrker immunforsvaret (producerer mere D-vitamin i sollys, færre sygedage, mere normalvægt, mindre diabetes, sænker puls, blodtryk og stresshormoner). Træer udsender stoffer (fytoncider), som styrker vores immunforsvar.
  • I Japan bruger de meget skovbadning og har lavet en del forskning på effekten af dette (mindre angst og depression, styrker immunforsvar og søvnen, forebygger kræft, diabetes og hjertesygdomme, stresshormonet kortisol falder, mere glæde og lykke).
  • Bevægelse i naturen. Motion giver bedre søvn og forebygger diverse livsstilssygdomme, samt giver bedre kropsbevidsthed
  • Vi får brugt alle vores sanser og dette skaber flere nervebaner i hjernen.

 

4) Fællesskab:

Naturen og bålet skaber plads og rum til leg, gode snakke, grin og fællesskab med andre

 


OM MIG:


Naturen har altid været den røde tråd i mit liv. Som barn voksede jeg op, med have lige op ad en skov. Jeg har rigtig mange fantastiske barndomsminder derfra. Jeg fik lov til at udforske skoven på egen hånd, sammen med min lillesøster og vennerne fra vejen. Mine forældre vidste ikke altid hvor vi var, men vi fandt altid hjem igen. Jeg husker det som om, vi havde vores egen lille fantasiverden, hvor vi befandt os i timevis.


Min mor var fængselsbetjent på det nærliggende fængsel og de huse der var på den gade jeg boede på, var fortrinsvis til fængslets personale. Der var en vis spænding forbundet med, at bo tæt på et fængsel. Det var noget, der kunne få gang i min og de andre børns fantasi. Vi måtte gerne være i skoven, men vi måtte ikke komme tæt på fængselsbygningerne.

Vi legede tit, at vi var efterforskere/politi/detektiver, som var på jagt efter spor fra undslupne fanger. Vi samlede ”bevismateriale” i poser: Cigaret skodder, slikpapir mm. Højdepunktet var den dag, hvor vi fandt en kondisko str. 42. Det måtte bestemt være fra en fange, som havde haft travlt med at undslippe.

 De ældste børn på vejen havde de mindre med på tur i skoven. Der var en mergelgrav, som vi havde fået besked på, var forbudt område. De store børn tog os med alligevel. De fortalte uhyggelige historier om en dreng og en pige, som var druknet i søen og nu spøgte i området. Der var en spænding i at følge nye stier eller følge en bæk og se hvor de førte hen. I vores have var der en kæmpestor rododendron busk, som var et helt univers for sig selv, hvor vi havde hule.


Jeg elsker at blive blæst igennem ved Vesterhavet. Siden jeg var barn, har mine forældre haft sommerhus i Nr. Vorupør. Jeg har tilbragt uendelig mange ferier og weekender i den lille fiskerby ved Vesterhavet. 


Gennem mit arbejdsliv som pædagog, har jeg arbejdet i forskellige naturbørnehaver og også været med til, at starte en skovbørnehave op i en spejderhytte, samt en udegruppe på mit nuværende job i en sfo. Jeg kan godt lide, at give min barndoms fantasiverden videre.


I min fritid og ferier, kan jeg godt lide, at få naturoplevelser. Jeg fascineres mere af naturfænomener og det smukke i det naturskabte, fremfor storbyferie med menneskeskabte bygninger og museer. En af mine største naturoplevelser var at være på Island. Et land hvor du både kan møde vulkaner, gletsjere, bjerge, sorte strande. Vildt fascinerende.


I krisetider har jeg brugt naturen: Løbet mine frustrationer væk i skoven eller skreget af Vesterhavet. Jeg har brugt skoven, når jeg har været nede med stress og angst. Jeg har det altid bedre efter en gåtur.  Naturen er et frirum, hvor jeg bare kan være mig. Naturen har ingen krav og forventninger til mig.


De seneste år, har jeg interesseret mig mere og mere for personlig udvikling og haft en brændende lyst til at uddanne mig og få ny viden. I 2019 til 2020 uddannede jeg mig til Holistisk Health Mentor hos Currame. Her lærte jeg hvordan jeg kan støtte kroppen med den rette kost, kosttilskud, massage, homøopati, aromaterapi mm. En Health Mentor kigger på både de fysiske og psykiske aspekter af dine skavanker, altså ser på helheden og sætter ind på mange områder, fremfor kun, at symptombehandle.

Da jeg blev syg med stress, angst og psoriasis, var lægens løsning at give mig lykkepiller til psyken og noget creme til mit psoriasis. Min uddannelse har gjort, at jeg kan supplere lægens behandling med langt flere redskaber. Nyere forskning viser f.eks, hvor stor sammenhæng, der er mellem psyken og vores tarm. Derfor giver det mening, også at støtte tarmen med den rette kost, kosttilskud m.m.

Health mentor uddannelsen gav mig masser af redskaber til, at komme omkring f.eks stress. Men der manglede noget. Jeg havde ikke fundet min rette hylde.


En dag så jeg et kursus i naturterapi hos Vinatur og jeg vidste bare, at det kursus måtte jeg bare på.  Jeg har altid vidst, at naturen var godt for mig, men på dette kursus fik jeg al forskningen bag. Alle de manglende brikker i forhold til stress faldt på plads (natur, åndedræt, kropslige øvelser mm). Jeg fik en masse redskaber til, hvordan jeg kan lave afstressende forløb i naturen.

Mit mål for fremtiden er, at jeg vil målrette mine behandlinger, forløb og events til, at kunne hjælpe mennesker til en holistisk forebyggelse af stress.

Jeg vil gerne tilbyde forskellige stressreducerende behandlinger, så i foråret 2021 skal jeg på Nada øreakupunktur kursus. Pt. har jeg lukket ned for booking af behandlinger, dels pga. corona og dels fordi, vi er ved at renovere huset og indrette et kliniklokale til mig. Men jeg vender tilbage med mere målrettede behandlinger og bruger ventetiden på kurser.


Efteråret 2021 påbegynder jeg to nye uddannelser. Denne ene er Stressmaster uddannelsen hos Lisbeth Fruensgaard, for at tilegne mig endnu mere viden om stress og for at kunne tilbyde længerevarende forløb i naturen.


Forskningen har vist, at mindfulness og meditation har en stressreducerende virkning. Så den anden uddannelse bliver Master mindfulnesscoach uddannelsen hos Liselotte Ellegaard. Jeg er er blevet meget bevidst om, hvor stor betydning vores personlige rygsæk/bagage af overbevisninger, tanker og følelser, har for vores mentale sundhed og for udviklingen af stress. På uddannelsen skal vi kigge på vores egen rygsæk gennem coaching teknikker og mindfulness, for senere at kunne guide andre på deres personlige rejse.